Sosyal Medya

Türkiye’de ve Dünya’da Sosyal Network Oyunları [Dosya]

social_graph


Her gün milyonlarca insan Facebook’ta tarlalarını sürüyor, kızgın kuşlarla domuzlara saldırıyor, kriminal vakaları çözüyor, güzel ejderhalar yetiştirip futbol menajerliği yapıyor; kişiselleştirilmiş hızlı trenleriyle hız limitlerini zorlarken sanal imparatorluklarının hükümdarı oluyor. Sosyal oyun oynayanlardan bahsediyoruz.

Oyunlara zamanını harcayan, parasını ve emeğini veren; lüks bir restoranda akşam yemeğini yerken veya stadyumda devre arasında maçın ikinci yarısını beklerken “Tarlamdaki ürünler olmuş mu?” veya “Askeri üssün sekizinci seviye inşaatı bitmiş midir?” diye merak edip cihazlarına sarılan insanlardan… Kim bu oyuncular? Ondan da önce, sosyal oyunlar nedir ve neden bu denli yaygındır?

Sosyal Oyun Nedir?

Sosyal oyunlar etkileşimli, arkadaş çevresiyle oynanan, yüksek rekabet ihtiva eden, öğrenmesi kolay, basit arayüzlü, sonu ve kazananı belli olmayan online oyunlardır.  Facebook ve benzeri sosyal network platformlarında oynanır. Sosyal network oyunları bir çeşit tarayıcı oyunudur. Oynamak için herhangi bir kurulum yapmanız gerekmez. İhtiyaç duyduğunuz tek şey platform üyeliği ve internet bağlantısıdır.

Kazan Kazan!

Oyunlar tabiatları itibariyle rekabetçiliği körükler. Klasik oyunlarda çatışmanın iki tarafı ve bir kazananı olur. Satranç, bilardo, dövüş oyunları, araba yarışı, futbol menajerliği gibi oyunlar, “human vs human” veya “human vs computer” rekabetini barındırır. Sadece bilgisayar oyunları için değil yine bir oyun türü olan spor müsabakaları için de bu durum geçerlidir. İki takım ya da iki bireysel sporcu oyunu kazanmak ve birbirlerini alt edebilmek için ellerinden geleni yaparlar. Farmville 2 benzeri oyunlarda ise oyunun net kazananı veya kaybedeni yoktur. Oyuna önce başlayanın level olarak sizden daha ileride olması dışında veya daha ileri seviyedeki kişinin tarlasını sizin tarlanıza göre daha çok geliştirmiş olmasından başka geride kalmanın dezavantajı yoktur. Siz daha düşük leveldesiniz diye arkadaşınız sizi alt edemez. Bu durumda siz ve network arkadaşınız, birbirleriye kıyasıya mücadele eden rakipler değil kendi işleriyle meşgul ve kıt kaynak ihtiyacını birbirleriyle etkileşime girerek gidermeye çalışan ortaksınızdır.

Gelişebilmek için birbirinize ihtiyacınız vardır. Bu durumda klasik oyunların “kazan ya da kaybet” konjonktürünün yerine “kazan ve kazan” / “kaybet ve kaybet” konjonktürü yer alır.

sosyal oyunlar

Etkileşim Kuralı

Dünya çapında milyonlarca kişinin oynadığı tarayıcı oyunlarının yaratıcılarından biri olan Klaas Kersting‘e göre sosyal oyunları diğer oyunlardan ayıran en temel fark, kuralları etkileşimin belirlemesidir. Oyun dinamiklerinin etkileşimi tetikleme oranı ne kadar fazlaysa sosyal oyunların başarıya ulaşması da o kadar ihtimal dahilindedir.

Sosyal Oyuncu Profili

Sosyal oyunları oynayan insanlar dediğimizde karşımıza çıkan sonuç kimileri için şaşırtıcı olabilir. Beklenenin aksine bu oyunları daha çok yetişkin, iyi eğitimli oyuncular oynamakta ve sosyal oyunları daha çok kadınlar tercih etmektedir. Sosyal oyuncu profili hakkında genel veriler:

  • Sosyal network oyunlarını oynayanların %46’sı erkek, %54’ü kadındır.

  • Sosyal oyun oynayanların ortalama yaşı 43’tür.

  • Sosyal oyun oynayanların %43’ü üniversite mezunudur. Master ve doktora eğitmi alanlar da dahil edildiğinden oyuncuların yarıdan fazlası yüksek tahsillidir.

  • Tarayıcı ve sosyal network oyunlarına para ödeyenlerin %74’ü kadındır.

  • 18-44 yaş aralığındaki Amerikalıların %50’si her gün sosyal oyun oynamaktadır.

Sosyal Oyunlar Pazarı

Sosyal network oyunları göz ardı edilemeyecek kadar büyük bir pazara hitap etmektedir. 2012 Digiworld Oyun Zirvesi‘nde açıklanan tahminlere göre sosyal oyunlar pazarı 2016 itibariyle 10 milyar euroyu aşacak. Asya-Pasifik ülkeleri ve Avrupa-Ortadoğu-Afrika(EMEA) bölgesi pazarın lokomatifleri durumunda ve gelişimlerini sürdürecekler. Kuzey Amerika doygunluk seviyesindeyken, Latin Amerika’da da pazar büyümeye devam edecek. Bir diğer tahmine göre 2016’da sosyal oyun pazarı, video oyun pazarının yaklaşık yüzde ellisini teşkil edecek.

Knightly-Main-Screen

Facebook En Büyük Sosyal Oyun Platformu

Dünyanın en büyük sosyal network’ü olan Facebook bir sosyal oyun platformu olarak da açık ara önde. Mashable’da 2011 yılında yayınlanan infografiğe göre sosyal network oyunu oynayanların %83’ü Facebook platformunu kullanıyor. Bu da demek oluyor ki sosyal oyun demek aslında Facebook oyunu demektir. Öte yandan Facebook’un birincil olarak kullanılmadığı Rusya ve Brezilya pazarlarında sosyal oyun ekonomisinin de gelişkin olmaması “Facebook oyunu eşittir sosyal oyun” önermesini desteklemektedir.

Bir Oyun Ülkesi Olarak Türkiye

Türkiye’de yaklaşık 30 milyon internet kullanıcısının ve 21 milyon aktif oyuncunun olduğu tahmin ediliyor. Oyun oynayanların yarısı oyunlara para harcıyor. NewZoo Games Market Research’ün araştırmasına göre 2012 yılında Türk oyuncular oyunlara yaklaşık 450 milyon dolar para harcadı. Sosyal network oyunlarına ise ödenen rakam yaklaşık 40 milyon dolar(%9).

Sosyal oyunlar, platform olarak altı yaygın(PC/MAC, konsol, MMOG, casual games, mobil) platformdan biridir ve bu altı platform arasında harcanan süreye göre %23 ile en fazla zaman harcanan platformdur. Türkiye’de oyun oynayan 21 milyon aktif oyuncunun %78’i en az bir kez sosyal network oyunu oynamıştır.

Büyük Resim: Sosyal Oyunlar

İnternete erişimi olan üç milyarlık nüfusun onda biri sosyal network oyunu oynuyor. Sosyal oyuncuların dünya popülasyonundaki karşılığı ise yüzde dört. Ayrıca her dört Facebook kullanıcısından biri sosyal oyuncu. Global veriler:

  • Her ay 300 milyondan fazla kişi sosyal network oyunu oynuyor.

  • Facebook’ta 250 milyon kişi sosyal oyun oynuyor.

  • 230 milyon Facebook kullanıcısı son bir ayda en az bir kez sosyal oyun oynamış.

  • Sosyal oyun oynayanların %67’si aynı zamanda video oyun oynuyor.

  • Facebook oyunu oynayanların %40’ı oyun ürünleri (sanal eşya/para) satın aldı.

  • Facebook’tan oyun ürünleri satın alanların %52’si $0-$5 dolar aralığında harcama yaptı.

  • 2014 yılı itibariyle dünya çapında sosyal network oyunları, online dünyalar ve tarayıcı oyunlarına ait oyun ürünleri alışverişi 15 milyar dolar olacak.

  • Facebook uygulama kullanıcılarının %65’i son 12 ayda Facebook oyunu oynadığını söylüyor.

  • Ortalama bir ücretsiz sosyal oyun, gelirlerinin %40’ını reklamlardan, %60’ını sanal para/eşya satışlarından elde ediyor.

Sosyal Oyuncuların Oynama Motivasyonları

Wichita State Üniversitesi’nin Amerika’daki sosyal oyuncularla yaptığı araştırma sonucuna göre oyuncuların sosyal oyunları oynamalarının ve daha sonra oynamayı bırakmalarının birincil sebebi can sıkınıtısı.

Sosyal Oyunlar

Sosyal oyun oynayanların oyunu bırakma oranı yaklaşık yüzde yetmiş. Bu oyunculara neden oynamayı bıraktıkları sorusu sorulduğunda şu sonuçlar ortaya çıkıyor:

Sosyal Oyun

Araştırma sonucu gösteriyor ki oyun reklamları karar verme sürecinde oldukça etkisiz. Yeni oyuncu oynamaya başlamadan önce arkadaş çevresinin oyuna olan tutumundan etkileniyor. Başka bir deyişle oyunlar en viral uygulamalardır. Oyunu bırakanların önemli bir kesimi para ödemek zorunda kaldığını hissettiği için oynamayı bırakıyor.

İnsan Oyun Oynayan Varlıktır

Oyunlar neden bu kadar yaygın ve neden viral olmaya bu kadar elverişlidir? Cevap oyunların ve insanın tabiatında yatıyor. 20.yy’ın en büyük felsefecilerinden Johan Huizinga Homo Ludens adlı eserinde insan ırkını diğer canlılardan ayıran üç temel nitelikten bahsediyor. Bunlar:

  • Homo sapiens.
  • Homo faber.
  • Homo ludens.

Homo sapiens, zeki varlıklar olmamıza; homo faber alet yapmayı bilen varlıklar olmamıza ve homo ludens ise oyun oynamayı bilen varlıklar olmamıza işaret eder. Oynamak insanın çok temel bir güdüsüdür. Canlılarda zeka seviyesi arttıkça oyuna olan ihtiyaç da artar.

Oyunlara ve özelde sosyal oyunlara yapılan milyonlarca dolarlık yatırım tesadüfi değil getirisi yüksek birer yatırımdır. Çünkü piyasada her yaş grubuna, her zevke ve hem kadına hem de erkeğe hitap eden sayısız oyun vardır. İnternet kullanım oranı ve sosyal oyunların tasarımı ve içeriği geliştikçe daha geniş kitlelere hitap edeceği aşikar.

Bu zamana kadar oynadığınız sosyal oyunları sağ taraftaki yorum kutusundan bizimle paylaşır mısınız?

Yazar Hakkında

Semih Çolakis

Maçka Anadolu Teknik Lisesi Bilgisayar Programlama bölümünü okul birinciliğiyle tamamladı. İlk website tasarımını 2003 yılında Microsoft Frontpage 2002 programıyla yaptı. 2006 yılından beri birçok blog ve haber sitesinde makale ve köşe yazıları yayınlandı. Anadolu Üniversitesi'nde İktisat ve Sosyal Bilimler öğrenimlerini başarıyla tamamladıktan sonra Sosyal Medya alanına yöneldi. AÖF Tarih bölümü öğrencisidir. Bizans ve iktisat tarihine özel ilgi duymaktadır. İngilzce ve Yunanca ile birlikte üç dil bilmektedir.